מדריך לתורמים – כיצד לבחור עמותה בכדי לתרום לה

 

תקופה החגים מתקרבת לה ואיתה גם הנתינה שלנו והרצון הרב לסייע לתרום וכן, להיות מעורבים יותר בקהילה. בארץ פועלות עמותות רבות בתחומים שונים ומגוונים, באופן שבו כל אדם, עסק או תאגיד יכול לבחור לעצמו באיזו דרך לתרום לקהילה ואיזו מטרה או תחום לקדם. 

כיום ניתן לתרום לעמותות ולסייע להן בקידום מטרותיהן בדרכים שונות ויצירתיות, בהתאם ליכולתו של התורם והעדפותיו:

1. התנדבות – לקיחת חלק בפעילות ספציפית או שוטפת ומתמשכת של העמותה ללא קבלת שכר או תמורה, מתן שירותים לעמותה ללא תשלום.

2. סיוע ותמיכה בפעילויות לגיוס כספים – הסיוע יכול להתבטא בהפקת אירוע התרמה, מתן חסות, מכירת שירותים ומוצרים והקדשת ההכנסות/ הרווחים לעמותה.

3. תרומות בשווה כסף – הקצאת מקום מפגש, נכסים או משאבים וכיוצ”ב.

4. תרומה בכסף – מתן תרומה או תקצוב או סבסוד לפעילות השוטפת של העמותה או לפרויקט ספציפי אותו מפעילה העמותה.

אך איך ניתן לבחור עמותה או ארגון חברתי מתאים שלו יהיה כדאי ומומלץ לתרום? ככל שחולף הזמן האפשרויות גדלות ומגוון התחומים מתרחב, ובפרט בתקופה שלקראת חג הפסח בה ניתן לתרום לתמוך בסיוע מזון לנזקקים, סיוע לניצולי שואה, קמחא דפסחא ועוד. 

כל תרומה כזו, בין אם בהיקף קטן ובין אם בהיקף גדול מאוד, רצוי שתגיע ליעדה ולמטרה שלשמה הוקצתה על ידי התורם. 

ריכזנו עבורכם דגשים מיוחדים, כלים לבדיקה ודרכי פעולה שבהן מומלץ לנקוט לפני שפונים לעמותה ומעבירים תרומה או סיוע כלשהו.  

1. מיפוי עמותות פוטנציאליות לתרומה – בשלב הראשון רצוי שכל אדם או עסק יבחן ויבדוק באיזה תחום או סוג פעילות הוא רוצה להיות מעורב, איזה תחום תואם את הערכים או החזון האישי או העסקי של העסק. 

לאחר בחירת תחום הפעילות או המטרה שתרצו לקדם, רצוי קודם למפות מס’ עמותות שונות פוטנציאליות עליהן קיבלתם המלצות על בסיס ניסיון או היכרות אישית של חברים ומכרים, בעלי מקצוע בתחום שבחרתם לקדם או מקורבים לתחום פעילות זה. בהיעדר המלצות – ניתן לחפש באינטרנט או בפרסומים שונים של אמצעי התקשורת. 

2. בדיקה באתר האינטרנט של רשם העמותות – יש לוודא ולבדוק באתר של רשם העמותות מה מצבה של המשפטי של העמותה נכון להיום – האם היא אכן קיימת, רשומה במרשמי רשם העמותות ופעילה. במידה ועמותה מסוימת מצויה בהליך פירוק או מחיקה ניתן יהיה לראות זאת באתר רשם העמותות. 

בנוסף, ניתן לבדוק האם לעמותה יש חובות אגרה לרשם העמותות. במידה ויש לה חובות רבים – הדבר עשוי להעיד על חוסר סדר בעמותה, אי דיווח סדיר ולאותת נורה אדומה.

3. בדיקה באתר האינטרנט של גיידסטאר – בדיקה שתאפשר לכם למצוא מידע רב אודות עמותות רשומות ובין היתר, גם דוחות כספיים ופירוט של חמשת מקבלי שכר הגבוה בכל עמותה, דו”חות מילולים וכיוצ”ב – כל אלו יסייעו לכם בקבלת החלטה. 

קישור לאתר האינטרנט של גיידסטאר: http://www.guidestar.org.il

4. אישור ניהול תקין – בדקו שלעמותה יש אישור ניהול תקין בתוקף מטעם רשם העמותות. קיומו של אישור ניהול תקין מעיד ומהווה אינדיקציה לכך שפעילות העמותה תקינה וכן, כי היא מדווחת כנדרש על פי חובות הדיווח הקבועים בחוק.   

5. אישור הכרה לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה – מומלץ לבדוק אם ברשות העמותה אישור זה בתוקף מרשות המיסים. אישור זה מקנה לכל תורם החזר מס באחוזים משמעותיים (גובה אחוז ההחזר הינו בהתאם למעמד התורם – יחיד או תאגיד). מעבר לכך, האישור מהווה גם אינדיקציה לכך שהעמותה מדווחת כנדרש ובאופן שוטף לרשויות המיסים ופעילותה ציבורית בהתאם להגדרת המחוקק.    

לבדיקה הקליקו בקישור: https://www.misim.gov.il/gmtrumot/startPage1.aspx

6. ייעוד תרומה לפרויקט או פעילות ספציפי/ת – ככל שהיקף התרומה גבוה יותר רצוי להגדיר לעמותה הנתמכת כי כספי התרומה ייעודו לפרויקט או פעילות מוגדרת, לבקש דיווחים אודות השימוש בכספים ואף לעגן הסכם או מסמך משפטי כתוב. לשם מימוש כספי התרומה, הבטחתם ופיקוח השימוש והייעוד של התרומה – רצוי להיוועץ מראש עם בעלי מקצוע בתחום (עו”ד, רו”ח ויועצי מס).