כמעט לכל בעל עסק או חברה יש היום אתר אינטרנט. הרבה מאוד עסקים עברו למכירות אונליין באמצעות אתר מכירות או אפליקציה ייעודית. יש לכם אתר אינטרנט או אפליקציה? כדאי שתבדקו אם אתם צריכים תקנון אתר ותנאי שימוש.

מהם תנאי שימוש?

תנאי השימוש הם למעשה מעין חוזה/הסכם שנכרת בין בעל אתר, אפליקציה לבין המשתמשים שלו. תנאי השימוש באים להסדיר את היחסים המשפטיים בין בעל האתר לבין הגולשים וכן, לכלול את הזכויות וההתחייבויות של בעל האתר. תנאי השימוש גם כוללים הגנות משפטיות מתאימות ומצד שני גם תחומי אחריות שלוקח על עצמו בעל האתר. מדובר בתנאי התקשרות בין האתר לבין אלפי ואף מיליוני משתמשים.

מעבר לתנאי ההתקשרות, תנאי השימוש באים להסדיר ולהכתיב כללים בגבולות המותר והאסור במסגרת השימוש באותה פלטפורמה שמעניק בעל האתר או האפליקציה. למשל לאילו מטרות ושימושים ניתן להיעזר באפליקציה, אילו תכנים מותר לעלות ואלו אסור, אילו מסרים מותר ואסור להוציא ומה דינו של כל מי שמפר את כללי ההתנהגות.

תקנון ותנאי שימוש

באילו אתרים רצוי שיהיה תנאי שימוש?

  • אתר מכירות אונליין
  • אתר סחר אלקטרוני
  • אתר שמפרסם מאמרים (בלוג)
  • אתר שבו אנשים יכולים להגיב
  • אתר שמעלה תכנים או תמונות של יוצרים אחרים
  • האתר מספק מידע לציבור
  • אתר שמוביל לסליקה

מדוע חשוב שיהיו באתר תקנון ותנאי שימוש?

תנאי השימוש בראש ובראשונה באים להעניק הגנות משפטיות לכל מקרה של דרישה או תביעה משפטית מצד אחד מן המשתמשים. אלו טענות שיכולות להיות מצד משתמש לגבי אספקת השירות או המוצר שהמיזם מספק (למשל, אי עמידה בזמנים של השירות או המוצר, מה השירות עצמו כולל ומה לא).

סוג אחר של דרישה יכול להיות מצד של משתמש כנגד תוכן פוגעני או פעולה פוגענית שבוצעה על ידי משתמש אחר באמצעות הפלטפורמה של האתר או האפליקציה.

האם כדאי להעתיק תקנון ותנאי שימוש מאתר אחר?

לא! עסקים יכולים להיות דומים אבל הם לעולם לא יהיו זהים. תנאי שימוש באים להגן על העסק שלכם וכל מה שמשתמע מכך ולכן תנאי שימוש יהיו ייעודיים לאתר ספציפי. מעבר לכך, זהו מסמך משפטי מוגן. אם העתקתם אותו, אתם חשופים לתביעת הפרת זכויות יוצרים.

תנאי שימוש – כיצד הם יהיו מחייבים ואכיפים?

חשוב שתנאי השימוש ינוסחו באופן מקיף ומסודר שישמור על המיזם החדש מפני מחלוקות, דרישות או תביעות עתידיות. כמו כל הסכם משפטי בין שני צדדים, חשוב מאוד שאותם תנאי שימוש גם ייאכפו, יחולו על המשתמשים ויהיו מחייבים לכל דבר ועניין כמו כל הסכם משפטי מחייב.

על פי דיני החוזים בעולם המסחרי – הסכם הופך להיות מחייב אם מתקיים שני שלבים – הצעה וקיבול:

  • שלב ההצעה בו המציע שולח לצד השני את תנאי ההתקשרות ואת ההצעה שלו.
  • השלב השני הוא שלב הקיבול כאשר הצד שקיבל את ההצעה מאשר את תנאי ההתקשרות ועם האישור שלו, למעשה נכרת חוזה מחייב.

איך מוודאים שהמשתמש מאשר את תנאי השימוש?

חשוב לשים לב, שבהתאם לרוח פסיקות בתי המשפט זה לא מספיק שתנאי השימוש הופיעו באתר בתחתית או באחד מהדפים. במקרה של תביעה או מחלוקת משפטית לגבי תחולת תנאי השימוש על משתמש הספציפי, יש להראות ולהוכיח שהמשתמש היה מודע, ראה ואישר את תנאי השימוש.

לשם כך צריך שהמשתמש שלנו יבצע פעולת קיבול באופן אקטיבי, מודע ומפורש. זה יכול להיות, למשל, בסימון V או הקלקה על רובריקת “אני מאשר/ת את תנאי השימוש”, או הופעת קישור שבו המשתמש נדרש ללחוץ עליו ואז יופיע ההסכם או תנאי השימוש. רק לאחר פעולה אקטיבית ומודעת מעין זו יחל השימוש באתר או האפליקציה.

חשוב לדאוג שהאתר או האפליקציה יהיו מובנים כך שמשתמש שלא אישר באופן אקטיבי את תנאי השימוש, לא יוכל לעשות שימוש בשירותי המיזם. רצוי לדאוג לתיעוד ורישום של כל הסכמה ואישור של כל משתמש ומשתמש, לכל מקרה ותביעה עתידית.

 עקרונות מנחים בניסוח תנאי שימוש:

  1. תנאי השימוש צריכים להיות מנוסחים באופן ברור, פשוט וקל להבנה הכי בסיסית לכל אדם גם אם אין לו רקע משפטי.
    ככל שהשפה תהיה פשוטה וקלה יותר להבנה כך במקרה של תביעה או מחלוקת משפטית, הסיכוי שהוראה או סעיף כלשהו בתנאי השימוש ייפסלו או יבוטלו – נמוך ביותר.
  2. ניסוח שכולל הסברים ואינפורמציה – רצוי שתנאי השימוש יפנו אל המשתמשים בצורה שהיא מסבירה ומבהירה להם, אפילו תוך כדי מתן דוגמאות פשוטות ובסיסיות, כך שגם משתמש בעל רקע טכני או משפטי ברמה נמוכה יהיה מנוע מלטעון חוסר בהירות בתנאי השימוש.
  3. ניסוח “ידידותי” ולא חד צדדי או מקפח – רצוי שתנאי השימוש ינוסחו בצורה ידידותית, ללא מילים גבוהות מדיי, ולא בצורה חד צדדית. כאשר תנאי שימוש מנוסחים באופן חד צדדי, לא הוגן או לא מאוזן עד כדי לרעת המשתמש – התנאי עלול להיחשב כתנאי מקפח בהסכם ובתי משפט עשויים לפסול תנאים כאלו, לאור ההלכה הקיימת בנושא.

האם כדאי לפנות למשרד עו”ד לניסוח תקנון ותנאי שימוש?

תנאי שימוש מקצועיים חוסכים הרבה מאוד כסף, צרות והפסדים בהמשך הדרך ולכן אנו ממליצים לפנות למשרד עו”ד שינסח את המסמך המשפטי לאתר העסק שלכם, כדי שלכם יהיה שקט נפשי לעסוק  במלאכתכם החשובה תוך עמידה על הזכויות שלכם ומזעור סיכונים עתידיים.

מדוע לערוך איתנו את תקנון האתר/אפליקציה?

למשרדנו ניסיון רב בהכנה וניסוח תנאי שימוש, תקנון אתר ומדיניות פרטיות המתאימים להתפתחות בפסיקה ובחקיקה ולסיכונים שיכולים להיות מוטלים עליכם במהלך פעילות האתר. כמו כן, אנו דואגים שהתקנונים יתאימו לכל דרישות חברות הסליקה.

אם יש לכם ספק בנוגע לנחיצות תקנון אתר ותנאי שימוש מלאו פרטים בעמוד צור קשר ונתאם פגישת ייעוץ.